کد مطلب:252701 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:335

اصحاب حضرت امام هادی
مشهورترین اصحاب بزرگوار آن حضرت شش نفرند:

اول حسین بن سعید است كه از رجال بزرگ اهواز است و ثقه و جلیل القدر است و از راویان حضرت امام رضا و حضرت جواد الائمه و حضرت امام هادی علیهم السلام است اصلش از كوفه است لكن با برادرش حسن به اهواز منتقل شد پس از آن به قم تحویل كرد و نازل شد بر حسن بن ابان و در قم بود تا وفات یافت و سی كتاب تالیف كرده است.

دوم خیران الخادم كه خدمت حضرت امام رضا و حضرت امام جواد و حضرت امام هادی علیهم السلام را نموده است. این خیران، خادم و همسفر امام جواد علیه السلام در سفر حج بوده و اخباری از آن حضرت روایت نموده است ثقه و جلیل القدر و از اصحاب حضرت امام هادی علیه السلام است بلكه از اصحاب حضرت امام رضا و حضرت امام جواد علیهماالسلام نیز بوده و از مستودعین اسرار ایشان است.

سوم ابوهاشم الجعفری است كه ثقه و جلیل القدر و عظیم الشأن و بزرگ منزلت است نزد ائمه علیهم السلام و از حضرت امام رضا تا امام زمان حضرت ولی عصر علیهم السلام را درك كرده و از همگی روایت كرده است و اخباری چند از ائمه نقل نموده و اشعاری نیكو در حق ائمه علیهم السلام سروده است وفاتش در سنه 261 هجری و قبر شریفش مشهور و در بغداد واقع است چه آن جناب از اهل بغداد و متوطن در آنجا بوده است.

چهارم علی بن جعفر هیمنادی كه از قراء بغداد است او مردی موثق و جلیل



[ صفحه 477]



الشان و وكیل حضرت امام هادی علیه السلام بوده است متوكل خلیفه عباسی دستور داد او را زندانی نموده ولی به دعای حضرت امام هادی علیه السلام شب جمعه از زندان رهائی یافته و به امر حضرت به مكه رفت و مجاور آنجا شد.

پنجم ابن السكیت یعقوب بن اسحاق اهوازی است كه ثقه و جلیل القدر و دارای تالیفات در ادبیات در علم منطق و لغت و حامل لواء علم عربیت و ادب و از خواص اصحاب حضرت امام جواد و حضرت امام هادی علیهماالسلام بوده است متوكل خلیفه متعصب و ظالم دستور داد غلامان ترك او را لگدكوب كردند سببش آن بود كه متوكل از او پرسید كه دو پسر من معتز و مؤید نزد تو بهترند یا حسن و حسین او گفت البته حسنین و شروع كرد به نقل فضائل امام حسن و امام حسین علیهما الصلوة و السلام و به روایتی دارد كه در جواب متوكل گفت قنبر خادم حضرت علی علیه السلام بهتر است از هر دو پسران تو. متوكل امر كرد زبانش را از قفا بیرون كشیدند و او را ابن السكیت می گفتند به جهت كثرت سكوت او - نقل از كتاب منتهی الآمال خاتم المحدثین حاج شیخ عباس قمی رضوان الله تعالی علیه، مجلد دوم.

ششم حضرت عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن الحسن بن زید بن الحسن بن علی بن ابی طالب علیهم السلام است كه از اكابر محدثین و اعاظم علماء ربانیین و زهاد و عباد و صاحب ورع و تقوی بوده است این بزرگوار از اصحاب خاص حضرت امام جواد و حضرت امام هادی علیهماالسلام است و نهایت ارادت به آنان داشته و احادیث بسیار از ایشان روایت كرده است.

دارد كه این بزرگوار اعتقادش را بر امام زمانش حضرت امام هادی علیه السلام عرضه داشت و مورد تائید آن حضرت واقع گردید.



[ صفحه 478]